Květen 2014

Zkušenost s klasickým podnikáním

14. května 2014 v 2:03 | Standikok (Admin)
V dubnu tohoto roku jsem měl možnost vyzkoušet si jaké to je mít vlastní "Fast food pizzerii".

Zní to opravdu skvěle, už jen ta představa je úžasná, ale je to neuvěřitelná makačka, kterou už moc lidí nevidí.

Důvodem, proč se tak stalo bylo hlavně to, že v pasáži, kde máme pronajatou kancelář pro schůzky, se uvolnil prostor, kde byl "Fast food pizzerie", která se bohužel zavírala. A tak se mě obchodní partner zeptal, zda bych to vzal do svých rukou (bez potřeby vlastní investice). Já to bral jako životní výzvu a tak jsme se dohodli, že mu s tím pomohu. První dny jsme předělávali celé prostory ku obrazu svému, dokupovali různé další potřebné věci k tomu, abychom to mohli rozjet naplno a přibližně do týdne, jsme mohli začít.

Abychom mohli vydělávat, bylo potřeba tam být od rána do večera (tzn. od 10:00 do 23:00) či mít vlastní zaměstnance, na které bychom mohli mít spolehnutí. Určitě si dokážete představit, přehřátý organismus a všechen čas investovaný jen a jen do pizzerie. U toho jsme ve volných chvíli tvořili marketingový plán, abychom měli zákazníky a své vlastní webové stránky. Jednoduše zřídit vše, abychom mohli pizzerií vydělávat. Do toho jsem do této pizzerie přivedl svého dobrého kamaráda, který vždy chtěl být též součástí něčeho většího.

Vše jsme měli zařízený a pomalu začali. Je důležité neustále vyvíjet aktivitu a obsluhovat lidi, aby byl neustále zisk, z kterého můžeme pokrývat všechny náklady. Bohužel lidi nepřicházeli. Obchodní partner navrhl vytvořit letáky a zaplatit si poštu, aby roznesla letáčky do kaslíků. Všichni jsme si řekli, že za zkoušku nic nedáme.

Pokud chcete rozjet marketing své pizzerie, kaslíky nejsou úplně nejlepší volba. Investice do tohoto marketingu byla cca 7000Kč za 13000 letáčků a 3000Kč za roznesení těchto letáčků poštou. Ozvalo se možná 10 zákazníků, očekávali jsme nával. Lidé v dnešní době většinou berou letáčky jako SPAM v elektronické poště, opravdu na to moc lidé nereagují. Po této události jsme šli na přímý marketing s lidmi na ulici. Pokud s lidmi příjemně mluvíte a dokážete je zaujmout svým charisma, tak si od Vás minimálně vezmou leták, další krok je zaujmout jejich pozornost (proč jim letáček dávám) a poté je již jen vyzvat, zda mají hlad a chtěli by zaskočit na něco malého k snědku. Tento způsob propagace byl o 1000% efektivnější. Cca 90% lidí si letáček vzalo a asi 30% oslovených lidí přišlo minimálně pro kousek pizzy. Co se tedy týče přímého prodeje, lidi na to jednoduše slyší. Tímto jsme zvýšili obrat pizzerie téměř o 50%.

Takto jsme pokračovali a zahájili jsme každodenní ranní akci od 9 hodin, kdy jeden člověk obcházel podniky v okolí pizzerie a zval je na oběd, který si mohou objednat až k nim do podniku. Tímto způsobem jsme za obědy (2-3 hodiny) získali téměř 3000Kč obrat. Problém byl ten, že celý odpoledne jsme měli prázdno, jelikož byli všichni v práci, až na ojedinělé zákazníky. Jen až večer přišli občasné objednávky. Tím pádem obědový obrat byl tedy cca 80% obratu celého dne.

Při výpočtu, jsme zjistili, že náklady vs. výnosy nejsou úplně adekvátní vůči naši práci a přemýšleli jsme, co s tím. Kamarád sehnal pár lidí, kteří chtěli v této pizzerii makat a já jsem se v tento moment rozhodl mu tuto pizzerii přenechat.

Spoustu lidí si řekne: "Blázníš?". Já jsem si uvědomil jednu věc a naštěstí celkem brzo. Pokud je člověk vlastníkem pizzerie, měl by mít nějakou finanční rezervu, kdyby se nevydělalo na nájem, energie, zaměstnanci apod. V tento okamžik jsem nedokázal bez finanční rezervy toto břemeno nést. Je to nepopsatelná zodpovědnost a pokud bych neměl na zaplacení jakýchkoliv nákladů, byl by určitě problém a měl bych myslet i na své životní náklady. Tedy pokud nevydělává pizzerie, nevyděláváš ty a pokud nemáš finanční rezervy, nemůžeš si dovolit trávit čas někde, kde ty peníze v tuto chvíli nevyděláš.

Musel jsem tedy pizzerii opustit a přenechat to kamarádovi, který s tím souhlasil. V tuto chvíli jsem občasným pomocníkem této pizzerie a jsem velmi rád za tuto zkušenost. Je možné, že se ke klasickému podnikání časem vrátím, ale to až budu finančně trochu jinde. Vracím se tedy zpět naplno k síťovému marketingu, na který jsem bohužel teď neměl moc času.

Zakončím tento článek jedním krátkým citátem, který si myslím vystihuje moji situaci, když jsem byl od rána do večera v pizzerii a nemohl jsem se zabývat jinými věcmi.

"Ten, kdo pracuje celý den, nemá čas vydělávat peníze." J. D. Rockefeller